luni, 3 noiembrie 2014

Bunele maniere pe Facebook și alegerile prezidențiale



De multă vreme mă gândesc să scriu ceva în legătură cu bunele maniere pe Facebook. Am tot ezitat pentru că, evident, e posibil ca multă lume să se simtă lezată. Eu evit (sau mă străduiesc să evit) întotdeauna să dau un aer moralizator părerilor sau postărilor mele, de orice fel.

Ziua de ieri și zilele care vor urma, probabil, m-au revoltat însă undeva dincolo de limita suportabilității. Așa că leg articolul despre bunele maniere pe Facebook de manifestările virtuale legate de alegerile prezidențiale.
În primul rând, făcând puțin research când m-am gândit inițial la temă, am constatat că și eu nesocoteam anumite reguli, pentru simplul motiv că nu mă gândisem serios la posibilitatea ca anumite manifestări ale mele în spațiul virtual să încalce bunele maniere, scrise sau nescrise. Devenind conștientă de acest lucru, mi-am modificat stilul și abordarea de ceva vreme, nu știu dacă într-un mod vizibil pentru toată lumea, dar pentru mine, în mod cert. Așa că sper sincer ca nimeni să nu se simtă ofensat. Nu asta este intenția. Fiecare trage sau nu niște concluzii pentru sine.

Trec rapid peste regulile care se referă la "tăguirea" (etichetarea) persoanelor doar după obținerea acordului lor în acest sens, la postarea de imagini sau mesaje pe paginile altora cu aceeași condiție, la răspunsul la comentarii (în sensul că e civilizat să răspunzi cumva atunci când cineva comentează la o postare a ta, fie și doar printr-un simplu like de confirmare a faptului că ai observat că există, dacă nu prin două cuvinte legate într-o propoziție), la evitarea expunerii unor informații personale altfel decât prin mesaje private, la evitarea comentariilor inutile, nepoliticoase, inoportune sau care intervin în discuțiile care nu ne privesc, la evitarea furtului intelectual atât de răspândit, prin preluarea cu share” a postărilor altor persoane sau pagini de Facebook și nu prin copierea imaginii sau a textului fără citarea sursei, la faptul că fiecare are libertatea de a intra sau nu în anumite grupuri, ca atare e necesar acceptul său anterior adăugării...

Pagina de Facebook este o combinație foarte delicată  între privat și public. Spațiul virtual este, în esență, un spațiu public, asta însemnând că ar trebui evitate toate manifestările de expunere personală lipsite de decență. Cu alte cuvinte, ceea ce nu ai face într-o piață în plină zi, cu zeci sau sute de oameni în jur, ar cam fi de evitat și pe wall-ul personal. Pentru că riști să-i deranjezi pe alții, cu care, vrând-nevrând, împarți acest spațiu. Am spus wall-ul personal. Da, peretele fiecăruia este un spațiu de care el poate dispune după bunul plac. Cu mențiunea că tot ceea ce face, spune, adică postează acolo ar trebui să țină cont de faptul că nimic nu rămâne personal, atâta timp cât și alții au acces, chiar și dacă nu doresc neapărat. 

Aici intervin mai multe probleme. Să reamintesc faptul că drepturile fiecăruia încep acolo unde se termină drepturile celorlalți? Altfel spus, nu poți abuza de dreptul tău de a-ți folosi după bunul plac peretele, atâta timp cât parcurgerea obligatorie prin scrolling de către ceilalți le consumă acestora timp (cu atât mai mult timp cu cât ai mai multe postări) și le poate nesocoti cumva pudoarea, sensibilitatea sau dreptul de a avea alte păreri. Dacă te rezumi la a avea o poziție e una, dacă începi să îi desconsideri manifest pe cei care au o altă părere decât a ta, e deja altceva. Dacă ai 2, 3, 5 postări pe zi e una, dacă ai zeci, e altceva. Fiecare dintre noi are de la câteva zeci, la câteva sute de prieteni. A-i obliga pe ceilalți să parcurgă atâtea schimbări de status-uri în fiecare zi înseamnă a le consuma timpul. Sau a-i indispune ori jigni prin conținutul lor. Sigur că ei pot alege să nu o facă, dar e destul de greu...

Asta s-a întâmplat ieri. De la îndemnuri de toate felurile, simpatii politice la fel de variate și certificări diverse ale calității de bun cetățean, s-a ajuns la jigniri la adresa celor care înțeleseseră să-și manifeste altfel decât majoritatea drepturile, care aveau alte convingeri politice sau care considerau că în decembrie ’89 nu am câștigat dreptul la vot”, ci dreptul de a fi liberi să credem, să ne dorim, să ne exprimăm, să ne exercităm drepturile așa cum considerăm, conform cu propriile noastre convingeri și principii. Dreptul la libertate și individualitate. Dreptul de a fi indivizi și nu turmă.

M-am gândit îndelung cum să procedez, eu nemergând până la urmă la vot ieri, din motive pe care nu mă mai văd obligată să le explic altora, cum să procedez cu cei care au avut poziții de tipul “rușine să le fie celor care nu au mers la vot!” Să îi scot din lista de prieteni? Pe ei și pe cei care au avut postări după postări cu unic subiect, obligându-i pe ceilalți să își consume minute și ore întregi parcurgându-le forțat? Pe cei care îi considerau proști sau iresponsabili pe cei care aveau alte convingeri? Le las lor libertatea de a o face, de a mă elimina ca pe un "element periculos", ca urmare a acestui articol.

Eu am decis să sacrific dreptul meu de a accesa Facebook-ul o perioadă, până trece isteria asta. Pentru că alții abuzează de dreptul lor într-un mod care îmi provoacă un maxim disconfort. O perioadă voi evita să mai intru sau voi intra strict pe paginile acelor prieteni care au dat dovadă de decență și de măsură. Și de respect la adresa mea și a celorlalți. Doar că și asta îmi va consuma mult mai mult timp. Deci până la urmă, eu sunt în pierdere.

Trăim în societate. Asta înseamnă că trebuie să învățăm să trăim unii cu alții, respectându-ne reciproc drepturile și convingerile. Nimeni nu deține adevărul absolut, nimeni nu are garanția că ceea ce gândește, crede, spune sau face este just și că rezultatul acțiunilor sau inacțiunilor sale este unul bun, pentru el sau pentru alții. Nu putem decât să ne înarmăm cu toate armele necesare pentru a încerca să luăm cele mai bune decizii, cu bună credință și respectându-i pe ceilalți, care au exact aceleași drepturi ca și noi. Când vom înceta să ne manifestăm ca Marea Adunare Națională și să-i judecăm pe cei care nu se conformează tiparelor pe care le considerăm noi corecte sau pe care alții ni le impun la nivel subliminal pentru a ne manevra, vom face un mare pas spre normalitate.

Ieri am fost extrem de dezamăgită. Pentru că am inclusiv acest drept. Cum și alții au dreptul de a se simți dezamăgiți de mine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu